יוקר המחיה מוביל את הישראלים לרכוש מוצרים באינטרנט, זירה בה פורחים אתרי עדכונים, הדרכה ומידע בקמה וניהול אתרי מסחר אלקטרוני הסיניים. כ-30 מיליון דולר בשנה – זהו הסכום שבו קונים ישראלים באתרי סחר סיניים, שמידת האטרקטיביות שלהם רק הולכת וגדלה.

מקור: גלובס

בשנים האחרונות,  הוא שואב לתוכו עוד ועוד צרכנים שצלחו כבר את השלב של החשש הראשוני מקנייה מרחוק, מביא לתנועה ישראלית מוגברת באתרים בינלאומיים. מי שכבר מכיר קצת את הטרנד יודע לספר על ארץ של אפשרויות בלתי מוגבלות כמעט, עם מגוון מוצרים ומחירים שמהווים תחרות ראויה עבור קהל צרכנים המגלגל על שפתיו תדירות את המונח “יוקר המחיה”, אך לא מוכן לוותר בקלות על היקפי השופינג שלו.

בזירה הזאת פרחו ועלו נציגי המזרח הרחוק, שמלבד מחיר אטרקטיבי – כיאה למדינה שמספחת תחת קורתה מסת ייצור אדירה עבור חברות בכל העולם – מאמצים בחום אל קרבם את הקליינטורה הישראלית. שיתוף-פעולה ישראלי-סיני בין יובל אטד, יזם ישראלי ולשעבר מנכ”ל לוח win-win, לג’ו זאנג, לשעבר סמנכ”ל האתר המצליח דיל אקסטרים.

בניסיון להנגיש עבור הקהל הישראלי אתרי מסחר סיניים ולכוון את הזרקור אליהם, הקימו השניים בשנת 2012 את קבוצת Chinabuygroup. האתר שלהם, צ’יינה באי (Chinabuy.co.il) , הוא אגרגטור המאגד מוצרים ב-3 קטגוריות מרכזיות – הלבשה, אביזרים קטנים וגאדג’טים, ובית וגינה – זאת, מתוך שורת אתרים מוכרים יותר ופחות בפני עצמם:

לדברי אטד, צ’ינה באי מרכז את ההיצע של אתרים סיניים שונים באתר אחד בשפה העברית, המתחייב לשירות מקומי ונגיש ולאיכות מוצרים – מחסום רכישה רציני כשמדובר בתוצרת סינית.

היתרון העיקרי של הסינים הוא המחיר הנמוך והמבחר הגדול”, אומר זאנג. “אחרי הכול, כמעט כל מוצר בעולם כיום מיוצר בסין, ולכן זה אך טבעי שהלקוח יקנה אותו ישירות מהמפעל בסין ולא מחנות במדינה אחרת, לאחר שעבר כמה ידיים בדרך. יוקר המחיה הוא בעיה כלל-עולמית, ובסופו של דבר הלקוח מחפש את המוצר הטוב ביותר, במחיר הטוב ביותר”.

הלקוח הישראלי, מספר זאנג, חשדן מאוד. בשלב הראשון הוא ירכוש מוצר זול, ורק כעבור זמן, כאשר נוכח שמדובר ברכישה מוצלחת, שהמוצר הגיע בזמן ובהתאם לציפיות – הוא יקנה מוצר אחר יקר יותר. “ישראלים קונים כמעט הכול – ובמיוחד גאדג’טים, בגדים, אביזרים, טלפונים סלולריים וציוד לבית ולגן”, הוא מפרט את מאפייני הרכישה הספציפיים של הקונים המקומיים. “המספרים מדברים בעד עצמם: הרווחים של אלי אקספרס מהשוק הישראלי נאמדים ב-12 מיליון דולר בשנה; של דיל אקסטרים ב-10 מיליון דולר; ‘מיני אין דה בוקס’ ו’לייט אין דה בוקס’ – 5 מיליון דולר, ועוד 3 מיליון דולר שמגיעים מרכישות באתרים אחרים”.

– למה בכלל צריך את צ’יינה באי? כל האתרים שציינת לא אטרקטיביים בפני עצמם?

“הקמנו את צ’יינה באי כי הרגשנו שהאתרים הסיניים בסופו של דבר נראים אותו הדבר, מציעים את אותו הדבר ולכולם יש מערכת משלוחים גרועה, ללא תרגום בעברית וללא לוקליזציה מתאימה, ומעל הכול – שירות לקוחות גרוע. ההבטחה שלנו ללקוחות היא לספק להם ‘אושר בקופסה’ – בראש ובראשונה באמצעות שירות בעברית, 24/7, דרך הטלפון, הצ’אט, המייל או הפייסבוק. אספנו את כל המוצרים מהאתרים הסיניים המובילים במקום אחד, והלקוח יכול לבחור מתוך המבחר הגדול ביותר, כאשר אנחנו מבצעים בדיקת איכות לכל מוצר ומוצר, כדי להבטיח שרק מוצרים באיכות גבוהה יימכרו”.

גם מדיניות ההחזרה, אגב, נדיבה במיוחד: אם המוצר לא נפתח ולא נעשה בו כל שימוש, ניתן להחזירו גם בתוך 365 ימים. את ההחזרה מבצע הלקוח לכתובת בישראל והוא אינו נדרש לשלוח את המוצר עד לסין.

“הקהל הישראלי שונה בתכלית מקהלים אחרים בעולם”, מוסיף אטד, החוליה המקומית בעסק. “אם מבחינת השפה והמנטליות, ואם בהרגלי הקנייה. ישנה חשיבות דרמטית להתאמת המסרים, המוצרים והשיווק של האתר לקהל הישראלי. ‘מבצעי חג המולד’, לדוגמה, אינם רלוונטיים לישראלים – אז למה שלא יהיו ‘מבצעי ראש השנה’ או ‘מבצעי פסח’?”.

– למוצרים הסיניים יש עדיין תדמית נחותה יחסית. איך מתמודדים איתה, ואיך הצרכן שיושב בקצה השני של העולם יכול להעריך מרחוק את איכות המוצר?

זאנג: “כאמור, כמעט כל מוצר בעולם הוא מתוצרת סין היום – מותגים ולא מותגים. ישנן רמות רבות של איכות: יש מוצרים באיכות נמוכה ומוצרים באיכות גבוהה – תלוי מה אתה קונה. לכן החלטנו לבדוק את כל המוצרים שאנחנו מוכרים, כי אנחנו מאמינים שזול עולה ביוקר. הכלים שיש ללקוח הם ביקורות של רוכשים לפניו, והוא יכול לסמוך על ההמלצות שיש באתר ועל הבדיקות שאנחנו עורכים. אנחנו מוכרים גם מותגים, אבל רק מותגים מקוריים ולא חיקויים”.

אתריי המסחר האלקטרוני לקונה הישראלי, קרדיט: גלובס

הצלחת אתרי המסחר הסינים בישראל

תחושת ההצלחה של החברות הסיניות בארץ, ולא פחות מכך, הפוטנציאל שעוד גלום בשוק – באים לידי ביטוי גם בסקר אינטרנטי שערכה עבור צ’יינה באי חברת TRI מחקרים אסטרטגיים, שלפיו 91% ממשתתפי המחקר ביצעו רכישה באינטרנט במהלך השנה החולפת (95% בקרב בני 25-34). מכיוון שמשתתפי הסקר הם גולשי אינטרנט מלכתחילה, המספר הזה מעיד על אוכלוסייה בעלת מאפיינים מסוימים ואינו מעיד על כלל האוכלוסייה – גם אם הוא לא רחוק מהמספרים המתייחסים לכלל הצרכנים.

מעניין במיוחד פילוח המאפיינים של אותם צרכני רשת, כפי שהוא עולה מהסקר: כך, למשל, 58% מהמשתתפים העידו כי רכשו במהלך השנה החולפת מוצר באתר סיני. 31% מתוכם רכשו מוצרים בתדירות של לפחות פעם בחודש, ו-30% לפחות אחת ל-3 חודשים. 31% נוספים מבצעים רכישות באתרים סיניים בתדירות נמוכה יותר, ו-7% – הקהל ה”כבד” – רוכשים באתר סיני לפחות פעם בשבוע.

מבין אלה שרכשו בשנה החולפת מוצרים מאתרי סחר סיני, 36% קנו מוצרי אופנה ו-35% אלקטרוניקה. שאר המוצרים שנרכשים באתרים הסיניים הם אקססוריז (31%); מחשבים וציוד קצה (29%); אביזרים לרכב (25%); אופנת ילדים וצעצועים (23% לכל אחד); וקטגוריות נוספות כמו בישום וספורט.

האתר המוכר ביותר למשתתפי הסקר הוא אלי אקספרס (54% הכירו את שמו); דיל אקסטרים במקום השני; וצ’יינה באי, הצעירה יחסית, הצליחה להגיע לחשיפה של כ-12%.

מה קונים הישראלים בסין. קרדיט: גלובס