טראפיק הוא אחד מהמדדים הכי חשובים בעולם האינטרנט. מדד זה מציג כמה אנשים נכנסו לאתר מסוים וכך מאפשר לדעת האם מדובר באתר פופולרי. למפרסמים ומנהלי אתרים נתון זה משמעותי עוד יותר, שכן הוא קובע למעשה את מידת ההצלחה של האתר ומידת החשיפה הפוטנציאלית של הפרסומות שמוטמעות בו. נהוג להאמין שהמידע שמתקבל על נתוני הטראפיק משירותים כגון Google Analytics הוא מדוייק למדי, אך האם זה באמת המצב? 

Incapsula, חברת אבטחת מידע וספקית שירותים אינטרנטיים שהוקמה על ידי ישראלים, פירסמה מחקר שמראה כי 61.5% מכלל הטראפיק של אתרי אינטרנט בעולם נוצר על ידי בוטים, כלומר לא על ידי גולשים אנושיים. החברה בחנה 1.45 מיליארד כניסות לעמודים מ-20 אלף אתרים שונים לתקופה של 90 יום. הדגימה שלהם כללה כתובות IP מ-249 מדינות שונות. 

גרף שמציג את נתוני הטראפיק של המחקר \ מתוך: Incapsula

גרפים שמציגים כי רוב הטראפיק מגיע מבוטים \ מתוך: צילום מסך Incapsula

אז מי הם הבוטים האלה בכלל? ב-Incapsula טוענים כי 31% מהבוטים אינם מזיקים ובעיקר קשורים לעבודתם של קידום אתרים, אולם ה-30% הנותרים הם בוטים זדוניים שמטרתם אינה תמימה.

בחברה מחלקים את הבוטים הזדוניים לארבע קבוצות:

– סקראפרס (Scrapers), שמטרתם היא בעיקר לגנוב תוכן ולאסוף כתובות מייל מטרות ספאם.

– כלי פריצה (Hacking Tools), שפועלים על מנת לגנוב מידע ולהניח את התשתית לחטיפת אתרים.

– ספאמרים (Spammers), שמפרסמים כמות גבוהה של ספאם ואף מבצעים מתקפותPhishing.

– מתחזים (Impersonators), שמטרתם היא לאסוף מידע מודיעיני על שוק מסויים.

סוגי הבוטים הזדוניים \ מתוך: Incapsula

גרפים שמציגים כי רוב הטראפיק מגיע מבוטים \ מתוך: צילום מסך Incapsula

הנתונים לא מעודדים במיוחד מכיוון שהם מציגים עלייה די משמעותית בהשוואה לשנה שעברה. כך, -2012 שיעור הטראפיק שהגיע מבוטים עמד על 51% “בלבד”. אז עבור אלו שעוד חושבים שאפשר לסמוך על נתוני הטראפיק בצורה מלאה, כדאי שיחשבו שוב, כיוון שרק 40% (ואף פחות) מתוכם נוצרו על ידי קליקים אמיתיים על העכבר או מסך המגע.

מקור: אלון זליגמן- 30/12/13 גלובס