הקנייה באתרי עדכונים, הדרכה ומידע בקמה וניהול אתרי מסחר אלקטרוני וחנויות מקוונות ברחבי העולם הפכה לפופלארית מאד בארץ, והיא פועל יוצא של פער המחירים הגבוה משמעותית בין מחירי המוצרים בחו”ל לעומת המחירים בארץ. יחד עם זאת, הקונים נדרשים, לפעמים, לשלם גם עבור בדיקה אקראית של המכס וגם עבור עלויות הטיפול של חברות השילוח סכומים אשר הופכים את ההזמנה ללא כדאית כלכלית.

על יתרונות הרכישה של מוצרים באתרי אינטרנט בינלאומיים שמעו כבר צרכנים רבים, והם מיישמים זאת היטב. עשרות אלפי חבילות ביבוא אישי עושות דרכן מחו”ל לישראל, ובהן פריטי לבוש, מוצרי אלקטרוניקה, צעצועים, ציוד ספורט ותוספי תזונה.

רוב הצרכנים יודעים לחשב מראש את סך הקנייה: מחיר המוצר (שלרוב נמוך משמעותית מהמחיר בארץ), תוספת למשלוח (אם יש); תוספת מיסוי: מע”מ בקנייה מעל 75 דולר (ומס קנייה במקרה שמדובר במוצר שמס זה חל עליו); ותוספת של מכס ומס קנייה בקנייה מעל 325 דולר. לפיכך, הצרכן אמור להיות מסוגל לחשב את מחיר העסקה המלא ולהבין אם משתלם לו לבצע את הרכישה.

המגזין, גלובוס, מפרסם היום כתבה על המחיר האמיתי של הקניות עבור מוצרים בחו”ל.

לדוגמא:  “צרכנית שהזמינה דרך האינטרנט מדבקות קיר לחדרה של ביתה. סך הקנייה, כולל משלוח, הגיע לסכום של כ-150 שקל, ולפיכך היא החליטה לבצעה. אלא שאותה צרכנית הופתעה לגלות “מס” נוסף שחל על הקנייה רק עם הגיע החבילה ארצה. בבואה לשחרר את החבילה מחברת השילוח שדרכה בית העסק בחו”ל שלח את הפריט, היא נדרשה להוסיף עוד 180 שקל.

הנימוק שהיא קיבלה היא עבור “בדיקה אקראית שביצע המכס בחבילה”. עוד הוסבר לה כי לא ניתן לדעת מראש על הבדיקה האמורה. גם האפשרות לוותר על הקנייה ולהשאיר את החבילה לא הייתה מבטלת את הדרישה לתשלום, וכך היא שילמה סכום כפול ומכופל מזה שתכננה מראש.”

כמה משלמים למדינה על משלוחים

קרדיט: “גלובס”

מדריך “גלובס” – איך אפשר לא ליפול בפח בתשלום נוסף, ע”י המכס וחברות השילוח בהזמנת מוצר מחו”ל

1. מכס: כל חבילה שנכנסת לארץ עוברת תהליך מכס.

2. סיווג: סיווג החבילות לבדיקות הוא לפי ערכן (עד 75 דולר, מ-75-1,000 דולר, ומ-1,000 דולר ואילך). ערך החבילה כולל את המשלוח ומשקף את המחיר ששילמתם למוכר בשורה התחתונה.

3. גם מתנות: גם חבילות שהתקבלו במתנה או מוצרים משומשים מחויבות במסים לפי ערכן המוצהר ועוברות מסלול מכס זהה.

4. מי מחליט? השולח הוא שקובע דרך איזו חברת שילוח יבוצע התהליך, והוא קובע את אופן השילוח (דואר רגיל או משלוח אקספרס המצריך שחרור מיוחד מהמכס).

5. מסלול פרטני ומסלול קולקטיבי: שני מסלולי שחרור חבילות הוגדרו על-ידי המכס: מסלול קולקטיבי (למוצרים שערכם עד 1,000 דולר ושאינם דורשים אישורים ממשלתיים מיוחדים), שעמלת השחרור בהם נעה בין 60 ל-150 שקל, כולל אגרות; ומסלול פרטני    (לחבילות שערכן מעל 1,000 דולר ולציוד הדורש בדיקה מיוחדת כמו טלפונים סלולריים או חלקי חילוף לרכב), שעמלת שחרור מהמכס עבורם נעה בין 250 ל-350 שקל.

6. מה הסיכוי? שיעור קטן מהחבילות נעצרות לבדיקה על-ידי יחידות המכס. במקרה כזה חבילה ממסלול קולקטיבי תעבור למסלול פרטני.

7. לברר מראש: בררו מראש מי חברת השילוח שדרכה תועבר החבילה שרכשתם, ולפיכך אילו עלויות היא גובה במקרה שהחבילה תיעצר לבדיקה של המכס.

8. כמה תשלמו? חלק מחברות השילוח גובות תשלום של 50 ל-80 שקל עבור חבילות שעוברות לבדיקת מכס. ברוב המקרים התשלום אינו כולל דמי עמילות מוגדלים עבור שחרור החבילה מהמסלול הפרטני, הכרוכה בפרוצדורה מסובכת יותר לעומת שחרור מהמסלול הקולקטיבי.

9. איך לא לשלם? לרוב, חברות ששולחות דרך כתובת בארה”ב, דוגמת worldshopTNT או BUY2USA, אינן גובות תשלום לחבילות שעוברות לבדיקת המכס.

10. בשורה התחתונה: מומלץ לברר מראש כמה עשויה לעלות החבילה עד הגעתה אליכם, מעבר למחיר המשלוח שתשלמו למוכר.

 

כמה גובות חברות השילוח

קרדיט “גלובס”

עמלה

קרדיט: “גלובס”